Voeding tegen stress

Voeding tegen stress

Stress kan door verschillende factoren ontstaan en ook bij iedereen anders tot uiting komen. Wat wel duidelijk is, is dat je lichaam in periode van stress onder druk staat. Op de momenten dat je fysiek of mentaal (te veel) druk ervaart kun je daar zelf iets aan doen. Zo kan het helpen om te bewegen in de frisse buitenlucht, een goed gesprek te voeren met iemand of juist even wat tijd voor jezelf in te plannen.
Wat ook kan helpen is om de keuken in te duiken voor een voedzame maaltijd. Voeding speelt namelijk een grote rol bij je lichamelijke gesteldheid. En goed om te weten, het eten van ongezonde voeding kan het lichamelijke stress gevoel juist verhogen.

Overeten als reactie op stress

Stress zorgt ervoor dat ons lichaam meer behoefte heeft aan energie, met een voorkeur voor koolhydraten. Koolhydraten zijn onze voornaamste bron van energie. We hebben het dan over producten zoals: brood, rijst, pasta en wraps. Helaas nemen in stressvolle periodes juist de ongezonde koolhydraten (chips, zoet broodbeleg en ontbijtgranen zoals muesli) de overhand.

Wellicht herken je deze stressvolle periodes, waarin een gezond eetpatroon er al snel bij inschiet, bij jezelf? Het begint met één koekje of stukje chocola en vervolgens kom je erachter dat je jezelf volledig hebt laten gaan… Niet gek, want dankzij de zoete smaak en de beleving vergeet je vaak de stress even.

Welke vorm stress eten aanneemt verschilt vaak per persoon. Sommigen vergeten te eten, terwijl anderen meer eten dan nodig is. Welke situatie ook bij jou past, zorg ervoor dat je voor gezonde producten kiest. Juist nu heeft je lichaam deze voedingsstoffen zo hard nodig!

Goed voor je lichaam zorgen tijdens stressvolle periodes

Tijdens een stressvolle situatie is het belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen.
Zorg voor:
-Regelmaat
-Minimaal 6 uur slaap per nacht
-1.5 tot 2 liter vocht per dag
-Maximaal 4 kopjes koffie per dag
-Het zoveel mogelijk vermijden van toegevoegde suikers
-Minimaal 300 gram groenten per dag
-Twee stuks fruit per dag
-Het eten van volkoren producten
-Een dagelijkse portie ongezoete zuivel

Probeer er daarnaast voor te zorgen dat je na 20.00 uur ‘s avonds niet meer eet. Zo verminder je de stress op je maag-darmkanaal.

Vitamine C tijden van stress

De belangrijkste functie van vitamine C is het in stand houden van ons immuunsysteem. Tijdens stressvolle situaties verzwakt ons immuunsysteem, waardoor je sneller ziek kunt worden. Daarnaast zorgt vitamine C ervoor dat de cortisolspiegel weer daalt na een stressreactie.

In deze producten vind je vitamine C:
-Citrusvruchten zoals citroen, sinaasappel, mandarijn en grapefruit
-Kiwi’s
-Bessen en aardbeien (in het zomerseizoen).
-Paprika’s
-Koolsoorten

B-vitamines & stress

B-vitamines spelen een belangrijke rol bij onze energiehuishouding. Het hebben van voldoende energie is, zeker in stressvolle situaties, van groot belang. Daarnaast ondersteunt vitamine B3 de aanmaak van ons gelukshormoon serotonine.

Producten die rijk zijn aan vitamine B:
-Gevogelte, vis en eieren
-Groene bladgroenten
-Noten en zaden
-Zuivelproducten

Magnesium

Magnesium zorgt voor de overdracht van prikkels via onze spieren en zenuwbanen. Herken je het gevoel van tintelende vingers wanneer je hoog in emotie zit? Of een trillend ooglid als je in de avond op de bank zit? Dit zijn de prikkels die verbinding zoeken.

Producten die rijk zijn aan magnesium:
-Noten
-Vis en schelpdieren
-Algen en zeewier
-Cacao (pure chocolade)

GABA

GABA is een neurotransmitter die een rustgevende en kalmerende werking heeft.
Heb je bijvoorbeeld last van een ‘vol’ hoofd of het gevoel dat je constant ‘aan staat’?
Dit zou kunnen komen door een tekort aan deze neurotransmitter.

Producten die rijk zijn aan GABA:
-Groenten
-Soja -en tuinbonen
-Noten en zaden
-Tomaten
-Eieren

Wat kun je beter niet doen tijdens stressvolle periodes

In een stressvolle periode is het soms lastig om op de juiste manier te handelen, toch ga je er baat bij hebben als je met de bovenstaande adviezen aan de slag gaat. Wat je vooral niet moet doen:
-Alcohol- en drugsgebruik
-Roken
-Afleiding zoeken door overmatig te gamen, tv te kijken of je mobiel te gebruiken. Een blauw scherm kan de stressreactie namelijk verergeren.
-Toegevoegde suikers eten, dit versterkt je stressreactie.

Heb je na het lezen van deze blog vragen? Schroom niet om ze te stellen.
Met voeding kun je grote stappen maken, maar ga niet zelfstandig supplementen slikken om stress te reduceren. Doe dit altijd in overleg met een arts of diëtist.

VOLG ONS OP INSTAGRAM

@boongetupandgo

LAAT JE GEGEVENS ACHTER EN IK ZAL CONTACT MET JE OPNEMEN

Vragen of opmerkingen?

Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de algemene voorwaarden en de privacyverklaring.

SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF

Ontvang iedere maand de leukste nieuwtjes op gebied van voeding en lifestyle.

Neem contact op

Ik ben doordeweeks bereikbaar van 09:00 tot 17:00

Telefonisch of via de mail
06 44 07 32 16
info@boondietist.nl

Volg ons

@boongetupandgo
expand_less