Meatless Monday

Meatless Monday

Wat is Meatless Monday?

Meatless Monday spoort mensen aan om op maandag geen vlees te eten en daarmee niet alleen aandacht te besteden aan je eigen gezondheid, maar ook aan de gezondheid van de aarde. De ideale Meatless Monday bevat geen vlees of vis maar zit boordevol groenten, granen en eiwitrijke vervangende producten, zoals bonen. Om alsnog tot een volwaardige maaltijd te komen, is het belangrijk dat je een waardige vervanger toevoegt. Maar gebeurt dit wel altijd?

Vegetarisch eten

Wanneer je aan Meatless Monday doet, eet je als het ware één dag per week als vegetariër. Een vegetariër is natuurlijk iemand die geen vlees eet, maar wist je al dat er verschillende varianten zijn? Zo heb je een:

  • Lacto-ovo vegetariër. Dit is de vorm die het meeste voorkomt: je eet geen vis, vlees of gevogelte maar wel zuivelproducten en eieren.
  • Pescotariërs. Hierbij eet je geen vlees, gevogelte en zuivel, maar wel vis.
  • Pollotariër. Hierbij eet je geen vlees, vis en zuivel maar wel gevogelte, voornamelijk kip.

Vaak hangt de vorm waarvoor je kiest samen met de redenen waarom je vegetariër wilt worden. Wil je bijvoorbeeld vegetarisch gaan eten, omdat je minder groeihormonen binnen wilt krijgen, dan kun je ervoor kiezen om nog wel vis te eten. Maak je de keuze omdat je tegen dierenleed bent, dan zul je eerder voor de lacto-ovo versie kiezen.

Wat doet vegetarisch eten met je lichaam?

Vegetarisch eten zorgt ervoor dat je lichaam veel meer rust en energie heeft dan wanneer je vlees eet. Vlees is een stevig en ‘zwaar’ product dat je lichaam moet kneden en verteren om tot je dagelijkse ontlasting te komen. Voor het verteren van vlees heeft je lichaam tussen de 12 en 24 uur nodig.

Daarnaast zorgt het niet eten van vlees ervoor dat je minder andere stoffen binnenkrijgt, zoals hormonen en E-nummers, die aan dierlijke producten worden toegevoegd. E-nummers worden toegevoegd aan ons eten, om de houdbaarheid te verlengen. Zo wordt voor vlees onder andere nitriet gebruikt om het vlees mooi roze te krijgen en daardoor aantrekkelijker te maken voor de consument om het te kopen.

Is vegetarisch eten gezond?

Vegetarisch eten hoeft niet per definitie gezond te zijn, het gaat er vooral om hoe je vlees of vis vervangt. In vlees en vis vind je onder andere eiwitten, vitamine B12 en ijzer, die belangrijk zijn voor ons lichaam. Wanneer je geen vlees of vis meer eet, zul je deze eiwitten op een andere manier moeten binnenkrijgen. Hiervoor zijn vleesvervangers niet altijd het juiste product. Deze bevatten veel bewerkte producten en zout als smaakmaker.

Om ervoor te zorgen dat je als vegetariër de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, zul je producten zoals bonen, peulvruchten, erwten, groene groentes, granen en zaden met enige regelmaat in je voeding terug moeten laten komen. in de praktijk zie ik helaas vaak dat vlees (en vis) uit het voedingspatroon wordt gehaald, maar niet wordt vervangen. Wanneer dit het geval is, kun je er niet vanzelfsprekend vanuit gaan dat jouw vegetarische eetpatroon gezond(er) is.

Vitaminetekorten bij vegetariërs

Wanneer je niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, omdat je een vegetarisch eetpatroon hebt, kunnen er vitaminetekorten ontstaan. De meest voorkomende tekorten bij vegetariërs zijn een eiwittekort, vitamine B12-tekort en ijzertekort.

Eiwittekort

Eiwitten zijn de bouwstoffen die ervoor zorgen dat je cellen goed groeien, je botten stevig blijven en je spierkracht wordt behouden. Het is een essentiële voedingsstof en nóg belangrijker wanneer je veel sport en/of dagelijks actief bent. Wanneer je niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, gaat je lichaam eiwitten gebruiken als brandstof en wordt je spiermassa aangetast.

Daarnaast zorgen eiwitten ook voor een verzadigd gevoel, waardoor je hongergevoel kan worden weggenomen. Eiwitten kun je vinden in: zuivelproducten, ei, vlees(waren), vis, peulvruchten, bonen, noten en sojaproducten.

Vitamine B12-tekort

Vitamine B12 speelt een grote rol in het zenuwstelsel en zorgt onder andere voor de aanmaak van rode bloedcellen. De rode bloedcellen zijn nodig om voldoende zuurstof in je bloed te vervoeren. Vitamine B12 vind je terug in dierlijke producten zoals vlees, vis, zuivel, kaas en ei. Wanneer je vegetarisch eet is dit één van de belangrijkste vitamines waar je goed op moet letten wanneer je minder dierlijke producten tot je neemt (dan voorheen).

Gelukkig zijn er ook plantaardige bronnen van vitamine B12. Deze kun je vooral vinden in algen, zeewier, granen, paddenstoelen en noten. De vitamine B12 uit plantaardige producten worden wel trager opgenomen dan vitamine B12 uit dierlijke producten.

IJzertekort

IJzer is belangrijk voor de vorming van hemoglobine, dat nodig is voor het zuurstoftransport in het bloed en de stofwisseling. Een te laag ijzergehalte kan ervoor zorgen dat je vermoeidheid ervaart en een bleke huid hebt. Gelukkig vinden we deze stof niet alleen in dierlijke producten, maar ook in plantaardige voedingsmiddelen, zoals volkoren producten, peulvruchten, noten en donkergroene groentes zoals spinazie, postelein, paksoi, andijvie en snijbiet.

Benieuwd of jouw vegetarische, of misschien wel veganistische, eetpatroon gezond is? Wil je checken of je geen voedingsstoffen tekortkomt? Dan kan een voedingsanalyse jou vooruit helpen! Hierin neem ik een kijkje in jouw voedingspatroon en geef ik je adviezen hoe je jouw patroon kunt verbeteren. Neem vrijblijvend contact op via het contactformulier op de website.

Op zoek naar inspiratie voor een Meatless Monday? Bekijk dan onze vegetarische recepten:

Vegetarische pompoencurry
Saoto soep
Koolhydraatarme stamppot recepten
Vegetarische noedelsalade

VOLG ONS OP INSTAGRAM

@boongetupandgo

LAAT JE GEGEVENS ACHTER EN IK ZAL CONTACT MET JE OPNEMEN

Vragen of opmerkingen?

Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de algemene voorwaarden en de privacyverklaring.

SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF

Ontvang iedere maand de leukste nieuwtjes op gebied van voeding en lifestyle.

Neem contact op

Ik ben doordeweeks bereikbaar van 09:00 tot 17:00

Telefonisch of via de mail
06 44 07 32 16
info@boondietist.nl

Volg ons

@boongetupandgo
expand_less